20 jaar ontwikkelen en samenwerken
Nijvis vindt zijn oorsprong in de overname van de destijds noodlijdende kwekerij van PGEM (Provinciale Gelderse Energie Maatschappij). Binnen een jaar na de overname wist Nijvis de kwekerij weer winstgevend te maken. Het bedrijf groeide door en bouwde kwekerijen en rokerijen in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Marokko. Trintech groeide met hen mee. De samenwerking tussen Nijvis en Trintech startte bijna 20 jaar gelden in 2001.
1e installatie in Nederland
Albert van Dam, directeur Trintech; “De 1e installatie realiseerden wij in Nederland. Toen, nog onervaren met palingkwekerijen, voerden wij de gewenste installatie 100% naar specificaties van de klant uit. Navenant de installaties en technieken werden uitgebreid, groeide onze kennis en expertise. Al snel gaf Nijvis ons de vrijheid om te ontwikkelen. William Swinkels, directeur van De Nijvis Groep zei toentertijd – ‘Het zou mooi zijn om jullie ervaring uit de tuinbouw bij ons te kunnen toepassen naar onze behoefte’-. Zo luidde de opdracht! Met als extra kanttekening om het risico op uitval uiterst minimaal te houden, want uitval zorgt voor stress. Niet alleen bij de klant, maar zeker ook bij de vis. Wanneer een vis schrikt eet deze niet. Dit gaat ten koste van het welzijn van de vis en de kweek. Wij kienen daarom altijd goed uit wanneer wij een pomp testen of een verandering aan de installatie uitvoeren. Om in termen van Nijvis te blijven ; ‘alles ten gunste van de levende vis’.”
Remote service en onderhoudsgemak
Trintech voert en denkt elk project uit als een totaalconcept. We verzorgen de gehele elektrotechnische infrastructuur, van het ‘net’ tot aan de laatste pomp, de waterbehandeling en de besturing. Alle systemen zijn gekoppeld aan een PC met een database. Elke 5 minuten zijn de waarden uit het veld hierop terug te zien. Belangrijk in dit geheel is het onderhoudsgemak.
Palingkwekerij Marokko
Bij een calamiteit kan Trintech vanwege de afstand, denk hierbij aan Marokko, niet altijd snel ter plaatse zijn. Ook de beschikking over personeel met het juiste kennisniveau is vaak een uitdaging.
Wij kunnen de klant remote helpen tot aan het schakelpaneel. Via touchscreens op verschillende plekken binnen de kwekerij, kan men zelf de status van de installatie bekijken. Bij een alarmmelding kan het eigen personeel op de alarmregel drukken. Er wordt dan een foto van de binnenkant van de installatie getoond, waarbij een pijl aangeeft welk onderdeel is uitgevallen. Het personeel ter plaatse kan zelf het probleem oplossen of een aanpassing doen.
Van simpel naar best-practice
Albert; “Ons werd gevraagd om de installatie voor Marokko, en dan met name de bediening, zo simpel mogelijk te houden. In plaats van overal individuele schakelaars en meters te plaatsen, hebben we alles gecentraliseerd en samengebracht in één PLC. De installaties zijn middels touchscreens visueel te bekijken en te bedienen.
“Eenmaal gestart met het project vonden we dat er te weinig geregistreerd werd. Door alle data uit de verschillende data-loggers in één managementtool samen te brengen creëerden wij inzicht. In één oog opslag is Nijvis op de hoogte van de waterkwaliteit, de zuurstof, het ph-gehalte, etc. De keuze om alle data samen te brengen in één managementtool resulteerde direct in een uiterst stabiele installatie. Hiermee werd Marokko in plaats van simpel, juist ‘het voorbeeld’ voor de andere locaties.”
Begin dit jaar mocht Trintech een uitbreiding op de palingkwekerij in Marokko realiseren.
Samenwerking met de Nijvis Group
Albert; “Momenteel bekijken we samen met de klant of we het systeem nog verder kunnen optimaliseren. Meedenken in het proces en mogelijke optimalisatie. Je zou zeggen; ‘we zitten bijna op de stoel van de klant’. Zo voelt dat ook! Tijdens een project bedenken we proactief wat goed zou zijn voor de klant. Je helpt elkaar en brengt elkaar daardoor verder. Hiermee hopen we elke keer weer de verwachtingen te overtreffen.”
We mogen dan ook met trots zeggen dat we prefered supplier zijn van de Nijvis Groep.